2017. okt 23.

Rolls-Royce Silver Spur, a csodák palotája

írta: Daddy Freyer
Rolls-Royce Silver Spur, a csodák palotája

Ki ne hallott volna a guruló fényűzés és az elegancia megtestesítőjéről, amelyet csak a legtehetősebbek engedhetnek meg maguknak? Íme a Rolls-Royce, amely egyet jelent a sikerrel, a pompával, de vajon vannak-e még titkok a felszín alatt?

rolls1.jpg

Mert ugye hosszú időn keresztül csak a Rolls tulajdonosok ismerték az autójuk részletesebb műszaki paramétereit, ezt az angol gyártó jó ideig titokban is tartotta. Ha feltettünk mégiscsak egy kényes kérdést például az autó teljesítményével kapcsolatban, akkor csak egy sejtelmes választ kaptunk: "-Éppen elegendő." És ezzel le is volt zárva a beszélgetés. 

Mára már a világ megváltozott, hiszen a Rolls-Royce-okba immáron BMW motor került, és szinte minden eddigi titok napvilágot látott a gyártási folyamatokkal és műszaki adatokkal kapcsolatosan. A luxus és a névvel együtt járó csillogás töretlenül körberagyogja az angol gyártó autóit mind a mai napig, azonban jelen írásom integritása inkább a dicsőséges múlt által kreált és a mai napig csodált Rolls-Royce Silver Spur nevű típust ámulja körül.

rolls2.jpg
Gyerekkorunkban sokan álmodoztunk arról, hogy egyszer mi is beülhetünk az autógyártás csúcsának számító Rolls-Royce autóiba, de a legtöbbünknek mindez csak álom maradt. Eddig legalábbis. De ha felnézünk az internetre, akkor azt láthatjuk, hogy 3-4 millióért már meg is vásárolható néhány típus. Azért senkinek se legyenek kétségei, hiszen a fenntartás, javíttatás nem egyszerű mutatvány ezekhez az autókhoz, de azért korábban is ott dolgozott bennem a kisördög, mi lenne, ha vennék egyet és csak beállítanám a garázsba az egyik szebb példányú Rolls-t és egész nap csak nézegetném és terpeszkednék benne. Isteni érzés volt ezekben a gondolatokban elmerülni. 

rolls4.jpg
Talán nem is mond elsőre semmit az 5,4 méteres hossza az autónak, annak ellenére sem, hogy egy alap Suzukihoz képest is közel 160 centivel hosszabb járműről beszélünk. Csak amikor mellé állunk, akkor csattan ki belőlünk a gondolat, hogy "...hé, hol van ennek a vége?" Bár azért körbejárni ezeket az impozáns méreteket is kicsit olyan érzés, mintha nem is evilági lenne, de a meglepetés az utastérben folytatódik. Az ajtót kitárva pedig érződik, hogy már a 80-as években sem spórolták ki az anyagot az autóból, hiszen érződik, hogy súlya van. Belül pedig a "szokott" bőr és fa tökéletes kombinációja fogad bennünket, bár a mai kor autóitól eltérő arányokkal futunk össze. Ez semmiképpen sem zavaró, hiszen az elménk azonnal felfogja, hogy egy Rolls-ban ülünk. A bőr fotelek mintha azonnal a kedvünket keresnének, és bár az én combom hosszabb az átlagnál, még így ideális pozíciót tudok felvenni. Elektromos ablakok elől-hátul. A belmagasság kicsit passzentos ugyan a magasságomhoz (2 méter felett vagyok), de érzetre a minden rendben kategória. És hogy mit tud menet közben az autó? A motor enyhe remegés közben kel életre, de azonnal el is halkul. Halk duruzsolás jelzi, hogy várja az Ura parancsait. A komornyik neve: V8. Elképesztő kimondani is, itten bizony egy 6750 köbcentis blokk dolgozik nekünk a maga 305 lóerejével és az elképesztő 600 Nm nyomatékkal, amely már 2000 fordulat/percnél rendelkezésre áll; legalábbis papíron. Talán vesztett valamit az eredeti fürgeségéből a rendszer, de itt kérem nem beszélünk ilyenről, hiszen Urak vagyunk. 

rolls3.jpg
Menet közben aztán meglepődünk, hiszen lassan már oldtimer kategóriájú autóban ülünk, és fülig ér a szánk. Mintha gondolkodna egy pillanatra az autó egy nagyobb gázfröccsnél, de utána meghazudtolja önmaga 2,5 tonnás súlyát és elindulunk, mint a mérgezett egér. A kasztni kicsit billeg és dől a kanyarban, de olyan ez, mintha a mai autók elfelejtettek volna mosolyt csalni az arcunkra és az angol komornyik még erről is gondoskodik számunkra. Mennyei, ki sem akarunk szállni megállás után. Inkább menjünk még egy kört...

rolls5.jpg
De térjünk is vissza a sejtelmességhez, amely a márkát körbelengi. Mert ugye sok mindent nem is tudtunk a Rolls-Royce gyárról. Az sokunknak megvan, hogy az autó orrán lévő szobrocska öntőformáját megsemmisítik a szobor elkészülte után, ergo: nincs két azonos szobor a Rollsok orrán. De az eredeti szobrocskák női alakjának karja elől volt, a mutatóujja pedig a szája előtt volt... A titok az titok, sugallta már akkor is.

Azt viszont fogadok szinte senki sem tudja, hogy a francia autóiparnak "köszönhető" a Rolls-Royce születése. Még ha csak közvetett módon is. Frederick Henry Royce, az egyik alapító által megvásárolt francia autó már az első útján leállt egy hiba folytán. Charles Stewart Rolls, a másik alapító francia autók importálásával foglalkozott abban az időben, így testközelből ismerte ezen járművek hibáit, és megbízhatatlanságát. Royce műszaki ember lévén sokat agyalt saját autója hibáinak megoldásán, így kettejük találkozásából született meg az ötlet, hogy gyárat alapítsanak. Természetesen Rolls-t finanszírozta az alapítást, és 1907-ben a gyár létrejöttekor rögtön a világ legjobb autójának is választották első autójukat. Gyors siker.

rolls6.jpg
A Rolls-Royce név mind hajókban, mind repülőkben is megtalálható, hiszen motorgyártóként is a világ műszaki csúcsát jelentette. Sőt még nukleáris reaktort is készítettek anno atommeghajtású tengeralattjárókhoz. Vadászgépekbe is kerültek a híres motorok, valamint a néhány éve forgalomból kivont Concordok is a Rolls-Royce nevével voltak fémjelezve, ezen felül már meg sem lepődünk azon, hogy páncélozott járműveket is készítettek a hadsereg kérésére. Egyszóval híres technikai-, versenyzői- és (világ)csúcsdöntögető múlttal rendelkezik a patinás gyártó. 

Sokan azt hinnénk, hogy luxusautó lévén irdatlanul hosszú extra listát böngészhetünk át, ha a saját Rolls-Royce-unkat rendeljük meg, azonban az igazság az, hogy egy Skodához több extrát kínálnak gyárilag. Hogy mi ennek az oka? Hát az, hogy egy "alapszériás" Rolls is olyannyira felszerelt, hogy szinte minden megtalálható benne, ami szem-szájnak ingere; hiányérzetünk egyszerűen nem lehet. 
És hogy vajon belefér-e a családi kasszába, hogy beparkoltassunk egy régi Rollst a garázsba? Valószínűleg nem. Attól pedig óva intek mindenkit, hogy adósságokba verje magát, vagy hitelt vegyen fel csak az élmény kedvéért. De az álmodozás nem kerül semmibe sem. És csak egyszer élünk, nem? 


Kapcsolódó linkek:

http://penzugyibalfekek.blog.hu/2017/09/28/majmoljuk_a_gazdagokat

Szólj hozzá

luxus milliomos Rolls-Royce Rolls pénzügyi balfékek